הדרך הבטוחה למשכנתא נוחה

תוכנית חיסכון לכל ילד, קופת גמל/בנק?

Home » מאמרים » תוכנית חיסכון לכל ילד, קופת גמל/בנק?

 

ניהול חיסכון חכם שלנו בתקופת החיסכון, כנראה ישאיר את הילד שלנו, עם קצת יותר מטיול בן חודש בדרום אמריקה.

בינואר 2017, המוסד לביטוח לאומי יפתח תוכנית חיסכון לכל ילד שנולד אחרי 01/05/1997.

בחיסכון יופקד 50 ש"ח כל חודש מביטוח לאומי עד גיל 18 וכן מענק בסך 500 ש"ח בסוף התקופה. למתמידים עד גיל 21, יחכה מענק נוסף בסך 500 ש"ח. ניתן להוסיף סכום נוסף של 50 ש"ח כל חודש מקצבת הילדים המשולמת לכם.

חלק מהבנקים באופן מפתיע, מציעים ריביות גבוהות, משקיימות היום בשוק החסכונות. הסיבה היא פשוטה, הם רוצים את הילדים שלנו, פותחים אצלם חשבון בגיל 18, כאשר הם יצטרכו את הכסף.

הריבית נקבעת ע"פ תקופת החיסכון ונקודת יציאה במידה וקיימת, בכל בנק באופן שונה.

לשם דוגמא, הריבית האטרקטיבית ביותר לילד שזה עתה נולד, לתקופה של 18 שנה, מוצעת ע"י בנק הפועלים, בריבית קבועה לא צמודה של 4%. כאשר הילד בן 11, והתקופה היא 7 שנים, הריבית תעמוד על 2.15% בלבד. שימו לב, במידה ונבחרה חלופה של פיקדון בבנק, לא ניתן להמיר את הפיקדון לבנק אחר/לקופת גמל, אלא רק למסלולים שמוצעים באותו בנק!

בקופת גמל, ניתן לבחור את רמת הסיכון של החיסכון הנבחר ולהחליף בכל רגע נתון בין הקופות השונות. ישנם 3 רמות סיכון עיקריות:

1. "רמת סיכון מועט" – הרכיב המנייתי הוא לרוב עד 20% והאגרות חוב הן ברובן, ממשלתיות בעלות תשואה נמוכה.

2. "רמת סיכון בינוני” הרכיב המנייתי עומד על 20-50% לרוב.

3. "רמת סיכון מוגבר” עד 100% מושקע במניות.

דמי הניהול של הקרנות ממומן ע"י המדינה חיסכון של כמעט 1% בשנה לעומת חיסכון דומה שתבצעו באופן פרטי, כאשר התשואות, חייבות במס רווח הון בלבד בפדיון הכספים (25% על הרווח הריאלי בלבד).

אז קופת גמל או פיקדון???

בטח תמיד שמעתם את המיתוס שאומר, שבטווח הארוך, האפיק המנייתי נותן תשואה עודפת על כל אפיק סולידי אחר, (כן אפילו על נדל"ן…). אז מאוד קל לשבור את המיתוס ולמצוא מספר נקודות בהיסטוריה שגם אם נמתח את גרף הארוך טווח, האפיק הסולידי ייתן תשואה עודפת על זה המנייתי ולשבור אותו לרסיסים. אבל אם אנחנו נבחן זאת סטטיסטית, רוב הפעמים תשואת המניות "תנצח" את זה הסולידי בפערים עצומים! אנחנו יכולים ליפול על תרחיש של 17 שנים סבירות עד טובות ושנה אחת שיכולה להרוס הכל, אבל אם נקפיד לנהל סיכונים עד פעמיים בלבד בתקופת החיסכון, נוכל לדאוג לכך, שהחיסכון יהווה קצת יותר מטיול בן חודש בדרום אמריקה.

הרגישות לסיכון בהשקעה של כל אחד שונה, והיא צריכה להימדד ע"י ניתוח צרכים מלא של הלקוח ע"י בעל רישיון, אבל אנסה להביא כאן תובנות, שמבוססות על מספר גורמים שרובם ידועים:

1. בהשקעה לטווח ארוך, תשואת המניות לרוב תיתן תשואה עודפת על זו הסולידית.

2. ככל שטווח ההשקעה קצר יותר, רמת הסיכון צריכה להיות נמוכה יותר.

3. ככל שסכום החיסכון גבוה יותר, כך רמת הסיכון של החיסכון צריכה לרדת. (בתיק השקעות של 1,000,000 ש"ח לא היינו שמים את כל הכסף במניות).

ההנחה שלקחתי בחשבון, שהחיסכון יהיה עד גיל 21.

לילדים בגילאים 0-14, כאשר אופק ההשקעה הוא ארוך טווח, והסכום ההתחלתי הוא מלכתחילה נמוך, מומלץ להשקיע באפיק בעל רמת סיכון גבוה, עד 100% מניות.

לנערים בגילאים 15-18, כאשר טווח ההשקעה הוא 3-6 שניםמומלץ להשקיע באפיק בעל רמת סיכון בינונית, עם אפשרות השארת האפיק עד לפדיון הכספים.

שונאי סיכון, יורידו את רמת הסיכון לנמוכה בשנתיים שלוש האחרונות כאשר הסכום המצטבר הוא גבוה.

סייג, כאשר החיסכון החל סביב גיל 15, ניתן להשקיע באפיק בעל רמת סיכון גבוהה יותר, מפאת הסכום הנמוך המושקע כרגע בחיסכון.

איזו קופת גמל בוחרים?

יש בסה”כ 49 קופות גמל בכל הקטגוריות, כאשר רק ל– 15 מתוכן, יש היסטוריית ביצועים ב– 5 שנים האחרונות. תשואות העבר לא מנבאות לנו את עתיד הקופות, אך לדעתי, עדיף לבחור קופה עם וותק והיסטוריית ביצועים על פני קופה חדשה. בעוד מספר שנים, כאשר יפורסמו נתוני הביצועים של כל הקרנות, נוכל לבחון נתוני תשואה ומדד שארפ של הקרן, המודד את עודף התשואה ליחידת סיכון על נכסי ההשקעה (תשואה גבוהה וסטיית תקן נמוכה).

יש 12 קופות גמל בסה"כ בעלות "רמת סיכון מוגבר", רק לחלקן קיימת היסטוריית ביצועים של השנים האחרונות. אציין את אלטשולר שחם שמובילה בפסגה עם תשואה שנתית ממוצעת ב- 5 שנים האחרונות של 9.93%, פסגות אחריה עם 9.24% והראל שהשיגה 7.93%.

לחוסכים המעדיפים רמת סיכון בינוניתיש רק 2 קופות גמל עם ביצועי עבר, מיטב דש גמל והלמן אלדובי, שהשיגו תשואות ממוצעות שנתיות של 5-5.7% ב– 5 שנים האחרונות.

לחוסכים המעדיפים סיכון מועט, אציין את הקופות גמל של הראל, מנורה מבטחים ומיטב דש שהשיגו בהתאמה, תשואות ממוצעות של 4.6-5%.

רוצים לדעת כמה תחסכו לילד שלכם ע”פ תאריך הלידה שלו?

מצורף קישור למחשבון של ביטוח לאומי https://www.btl.gov.il/Simulators/childrenCalc/Pages/savings.aspx

לסיכום, ככל שסכום החיסכון החל בגיל צעיר יותר, סכום החיסכון גדל, ותקופת הפדיון מתקרבת, כך יש להקטין את רמת הסיכון ולהפחית את הרכיב המנייתי בחיסכון.

נקודה למחשבה, הקרנות השתלמות שלכם, שנמצאים בהם סכומים גבוהים משמעותית מהתוכניות חסכון לילדים, מושקעות לרוב “במסלול כללי” של עד 50% ברכיב מנייתיטווח ההשקעה בקרן השתלמות, עומד על כ– 6 שנים בלבד.

הכותב, איתי מרדיקס, היה יועץ השקעות בבנק לאומי ומשווק השקעות בבית השקעות אדמונד דה רוטשילד כ– 6 שנים בסה”כ. נכון להיום, אין לו זיקה לבית השקעות והוא לא עוסק בייעוץ השקעות. ב– 4 שנים האחרונות הוא, מנכ"ל ובעלים של חברת "מרדיקס ייעוץ פיננסי ומשכנתאות בע"מ". https://www.facebook.com/MardixFinance/

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא, באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסים מכל מין וסוג שהם לרבות ניירות ערך.

תגובות סגורות.